برگزاری محکمه تمثیلی در دانشگاه خاتم‌النبیین(ص)

محکمه تمثیلی یکی از عناصر مهم و سازنده در امر آموزش محصلان رشته های حقوق و شرعیات میباشد، که از طریق آن دانشجویان با اجرای نقش­­های مربوطه مهارت­ها و بعد عملی و کاربردی اجراآت حقوقی و قضایی را فرا می­گیرند. دانشگاه خاتم النبیین(ص)، به منظور نهادینه شدن کارهای عملی و توانمندسازی دانشجویان رشته حقوق توجه جدی به این مساله نموده و از سالیان دیر بدین سو با دایر نمودن محاکمات تمثیلی بستر ارتقای مهارتها و فنون علمی و عملی دانشجویان را فراهم می­سازد. بنآ محکمه تمثیلی سال 1398 نیز از طرف دانشکده فقه و حقوق به ریاست استاد عبدالبصیر نبی زاده به همکاری آمریت بورد ماستری جناب استاد سید یعقوب عارفی دایر گردید. در محفلی که به همین مناسبت به روز سه شنبه 11/4/1398 در سالون کتابخانه دانشگاه خاتم النبیین(ص) دایرگردیده بود.دانشجویان سمستر هفتم دانشکده فقه و حقوق این دانشگاه برگزارگردید. اساتید این دانشگاه قضات محترم محاکم ابتداییه اشتراک داشتند.در این جلسات قضایی چهار دوسیه درنظر گرفته شده بود.که دو دوسیه آن مربوط محکمه خشونت علیه زنان بوده و یک دوسیه دیگر مربوط قضیه قتل که در ولسوالی چهار آسیاب صورت گرفته بود و یک دوسیه دیگر فریبکاری بوده که مربوط یک حارانوال متقاعد میدان وردک میباشد.در ابتدا محفل با تلاوت آیات چند از کلام الله مجید آغازشده سپس سروردملی به افتخار میهن عزیز سروده شده سپس جناب استادعبدالبصیر نبی زاده ریس دانشکده فقه و حقوق دانشگاه خاتم النبیین(ص) آغازگر محفل بودند که ابتدا تشریف آوری مهمانان درمحفل را خیر مقدم گفته سپس در مورد فواید و اهمیت محاکم تمثلیی برای دانشجویان رشته فقه و حقوق صحبت نموده و محاکم تمثیلی را یکی از راه های تقویت مهارت های عملی یاد کرده و دانشگاه هارا منحیث مراجح اصلی بخاطر تقدیم کادرهای مسلکی و تخصصی غرض ارتقا سطح کیفی خدمات درکشور یاد کردند.

سپس جلسه محاکمه تمثیلی که دانشجویان به چهار تیم و سه گروپ(وکلای مدافع متهمین،حارانوالان تعقیب قضایی،نماینده قانونی متضررین تقسیم شده بودند.آنان قضایایی جزایی واقعی را که قبلآ فیصله محاکماتی صورت گرفته بود.توسط روسای جلسه قضایی آغاز گردیده بعد از قرایت صورت دعوی توسط حارانوال، قرایت دفع دعوی توسط وکلای مدافع متهمین صورت گرفته بعدآ سوالات از متهمین قضیه صورت گرفته و همچنان متضررین قضیه نیز سخنان شانرا بیان داشتند.بعدآ نص های حکم قضایا توسط روسای محکمه تمثیلی به متهمین ابلاغ گردیده و ختم جلسات قضایی هیأت داوران قضات محترم برحال کشور؛ آقایان عبدالکبیر ستوده ریس دیوان جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی حوزه سوم شهرکابل و قضاوتمند سیف الرحمن لبیب  ریس محکمه وثایق حوزه چهارم شهرکابل به داوری جریان محاکمه و اجرا و عملکرد دانشجویان پرداختند. داوران محترم ضمن بر شمردن محاسن اجرای محکمه تمثیلی، نکات و پیشنهادات سازنده و لازم را برای بهبود امور و توجه بیشتر دانشگاه و متولیان امر به اجرا و توسعه چنین برنامه­های برای دانشجویان حقوق بیان داشتند. در نهایت با جمع­بندی و نتیجه­گیری تلاش دانشکده حقوق و اجرای و عملکرد تیم­های مجری محکمه تمثیلی پرداخته موفق ارزیابی نمودند.

در اخیر؛ تحسین نامه­ به هیأت داوران و استاد ورکشاپ و گواهی­نامه­ محکمه تمثیلی به دانشجویانی که اجرای محکمه تمثیلی مشارکت داشتند از سوی ریاست محترم دانشکده فقه و حقوق دانشگاه خاتم النبیین(ص) توزیع گردید.

 

افزودن یک نظر

*Please complete all fields correctly

خبرهای مرتبط


دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) | نماد تعهد و تخصص