سمینار علمی «چالش های انتخاباتی در افغانستان»

در تاریخ 21 قوس سال 1397 به همت دانشکده علوم سیاسی و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه خاتم النبیین(ص) سمینار علمی تحت عنوان «چالش های انتخاباتی در افغانستان» با حضور پرشور و گسترده دانشجویان ماستری و لیسانس علوم سیاسی و دانشجویان حقوق و اقتصاد و شرکت اساتید دانشگاه خاتم النبیین (ص) برگزار گردید.

جلسه با تلاوت ایاتی از کلام الله مجید شروع شد و در ادامه سرود ملی پخش شد.

در این سمینار ابتدا جناب اقای دکتر سجادی ریاست دانشگاه خاتم النبیین(ص) و نماینده مردم در شورای ملی به ایراد سخن پرداخت. ایشان سرمایه ملی را به عنوان متغییر مستقل و انتخابات را به عنوان متغییر وابسته مطرح کرد که تضعیف سرمایه ملی باعث می شود که انتخابات در افغانستان با چالش مواجه شود. دکتر سجادی در ادامه افزود : میان شاخص های سرمایه اجتماعی و شاخص های توسعه سیاسی از جمله انتخابات و اعمال حق رای رابطه مستقیم وجود دارد. فقدان شاخص های سرمایه اجتماعی در افغانستان از چالش های مهم توسعه نیافتگی سیاسی و انتخابات در کشور است. جهت تیین این رابطه در مورد افغانستان این نوشتار ابتدا ویژگی های فرهنگ سیاسی سنتی و قبیلوی کشور را توضیح داده و نشان می دهد که  میان شاخص های فرهنگ سنتی و فقدان سرمایه اجتماعی رابطه جدی وجود دارد. به باور نویسنده شاخص های فرهنگ سنتی افغانستان با شاخص های سرمایه اجتماعی ناسازگار بود و وجود این شاخص ها را با امتناع روبرو می سازد. فقدان شاخص های مانند اعتماد سیاسی، فرهنگ مشارکتی و همدلی، روحیه کار جمعی  و تقدم منافع جمعی بر منافع فردی و در نهایت  تساهل فرهنگی و مدارای سیاسی در فرهنگ سیاسی سنتی افغانستان موجب گردیده است که جامعه با فقدان سرمایه اجتماعی روبرو گردد. نبود سرمایه اجتماعی به مفهوم بی اعتمادی سیاسی، تقدم منافع فردی بر جمعی، فقدان هم پذیری و تساهل فرهنگی، و در نهایت فرهنگ اقتدار گرایی و مشارکت گریز از چالش های جدی توسعه سیاسی و بویژه انتخابات در افغانستان است.

 سخنران دوم برنامه جناب دکتر فرامرز تمنا رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه بود که سخنانش را با عنوان «دموکراسی در افغانستان؛ سازگاری یا ناسازگاری» مطرح کرد. در ادامه اقای فضل احمد معنوی رئیس پیشین کمسیون مستقل انتخابات به چالش های تخنیکی انتخابات در افغانستان پرداخت.

لازم به یادآوری است که این سمینار مورد استقبال گرم حاضرین قرار گرفت به گونه ای که در نظر سنجی ها برگزاری چنین سمینارهایی را بسیار مفید ارزیابی کردند.

افزودن یک نظر

*Please complete all fields correctly

خبرهای مرتبط

دانشگاه خاتم النبیین (ص)