کنفرانس علمی “بررسی امکان پیشگیری کانسرهای کولون” برگزار شد

این کنفرانس بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱ با حضور و ارایه پروفسور داکتر بسم‌الله شیوامل دارنده «مدال عالی لئونارد شوایبر» از جامعه جراحان کشور جرمنی در پوهنتون خاتم‌النبیین(ص) برگزار شد.

این کنفرانس با تلاوت آیات قرآنکریم توسط قاری سید رشاد ابدالی آغاز و با اجرای آقای محمد رضا سیرت ادامه یافت.

دکتر قاسم‌علی صداقت، معاون تحقیقات پوهنتون خاتم‌النبیین(ص) ضمن ابراز قدردانی از حضور پروفسور شیوامل، مسئولین، اساتید و محصلین پوهنتون در کنفرانس به توضیح شاخص‌های توسعه انسانی پرداخت. به گفته دکتر صداقت زندگی سالم و طول عمر، دسترسی به آموزش و درآمد سرانه از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه است که کاملا به یکدیگر مرتبط بوده و به همدیگر اثر می‌گذارد. با توجه به شاخص‌های مذکور افغانستان در جایگاه پایینی قرار دارد.

دکتر صداقت افزود که یکی از معیارهای سنجش دسترسی به خدمات صحی میزان هزینه‌ای است که در یک کشور در قبال صحت و سلامت صورت می‌گیرد. شاخص امید به زندگی نیز ربط مستقیم به وضعیت صحت دارد. از این منظر نیز افغانستان پایین‌تر از کشورهای آفریقایی و همسایه قرار دارد.

نابرابری در توسعه خدمات صحی نیز از معیارهای تشخیص وضعیت صحت و سلامت می‌باشد.

دکتر صداقت افزود تحقیق بنیادین در حوزه سلامت از ضرورت‌های جامعه علمی افغانستان است. تحقیق در این حوزه در افغانستان یا وجود ندارد، یا اینکه انگشت‌شمار است.
به گفته دکتر صداقت براساس برنامه توسعه سازمان ملل یکی از حقوق بنیادین، حق صحت و سلامت است. بنابراین، انسان وقتی می‌تواند به درستی تحقیق کند، کار نماید و درآمد کسب کند که از سلامتی جسمی و روحی برخوردار باشد. لذا توجه به این مهم از ضرورت‌های علمی کشور به شمار می‌رود.

پروفسور داکتر بسم‌الله شیوامل به‌عنوان ارایه‌دهنده اصلی کنفرانس ضمن ابراز خرسندی از رهبری پوهنتون خاتم‌النبیین(ص) بابت فراهم‌سازی زمینه برگزاری کنفرانس به معرفی اهمیت موضوع و اهداف کنفرانس پرداخت.

به گفته پروفسور شیوامل کانسرهای کولون از کانسرهای مهمی است که واقعات فوتی زیادی را به خود اختصاص داده است. ایالات متحده آمریکا از کشورهایی است که بیشترین تلفات را در میان کشورهای دنیا از ناحیه کانسرهای کولون دارد.

پروفسور شیوامل افزود که دود تنباکو از موثرترین عوامل ابتلا به کانسرهای کولون است. استفاده از شحمیات و انواع گوشت سرخ زمینه را برای مبتلا شدن به کانسرهای کولون فراهم می‌سازد.

پروفسور شیوامل توضیح داد که این کانسر از طریق کولونوسکوپی قابل تشخیص است و اگر درست و به‌موقع تشخیص شود، حدود ۹۰ درصد قابل تداوی است.

کنفرانس با سوالات محصلین و اهدای لوح تقدیر به پروفسور شیوامل از سوی رهبری پوهنتون خاتمه یافت.

افزودن یک نظر

*Please complete all fields correctly

خبرهای مرتبط


دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) | نماد تعهد و تخصص