فصلنامه علمی - تحقیقی علوم فنی

عصر ما با عنوان زمانه‌ی اطلاعات، عصر تکنالوژی ارتباطات (I.T.C) و جهانی‌شدن شناخته می‌شود. گسترش تکنالوژی ارتباطات و تراکم اطلاعات، تأثیرات عمیق و همه‌جانبه بر زندگی بشر داشته است. ظهور انواع نرم‌افزارهای علمی و معلوماتی، گسترش تکنالوژی مدرن و حضور فضای مجازی به‌عنوان رقیب جدی فضای حقیقی، زمان و زمانه ما را متحول و دگرگون نمود است. از جانب دیگر همزمان با پیشرفت‌های علمی و صنعتی خیره‌کننده که تسهیلات و شرایط مناسب و مساعدی برای انکشاف و توسعه اجتماعی ایجاد نموده، چالش‌ها و تهدیدات جدیدی نیز در مقابل بشر تبارز پیدا کرده است. اگر نتیجه تکنالوژی مدرن، رویه‌ی فرصت‌سازی است بی‌شک سوی دیگر آن تهدیدزایی می‌باشد؛ زیرا در یک زمان، فرصت و تهدید در سایه تکنالوژی مدرن و عصر جهانی‌شدن قابل شناسایی است.

استفاده بهینه از تکنالوژی ارتباطات و فرصت‌های آن نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و متکی بر یافته‌های علمی است که از طریق پژوهش و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی حاصل می‌گردد. هرچند رابطه مثبت میان تحقیق و توسعه (R&D) پیشینه‌ی تاریخی بلندی دارد، اما پابه‌پای گسترش تکنالوژی مدرن و توسعه‌ی قلمروی دانش نرم‌افزاری، این رابطه عمیق‌تر و جدی‌تر از همیشه مطرح می‌گردد. کاهش فاصله‌های مکانی و کوتاه‌شدن زمان، تحت تأثیر تکنالوژی مدرن از مهم‌ترین آثار این عصر است که منجر به افزایش تأثیرگذاری و تأثیرپذیری فرهنگ‌ها و زندگی اجتماعی انسان شد است. استفاده از تازه‌ترین نظریه‌های علمی در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی انسان، بهره‌برداری از تجربیات عملی کشورهای دیگر برای پیمودن مسیر توسعه، انکشاف و بومی‌سازی نظریه‌های فرامکانی و برخوردار از اعتبار علمی، نیازمند اهتمام جدی دولت‌ها و مراکز علمی نسبت به مقوله پژوهش و تحقیقات است.

هرچند با توجه به نیازهای عینی جوامع بشری، تحقیقات علمی در عرصه علوم فنی و مهندسی از دیرباز در کنار دیگر رشته‌های علمی مورد توجه بوده است؛ اما با انقلاب صنعتی در جهان غرب، اهمیت موضوع پژوهش در رشته‌های مهندسی دوچندان گشت به‌طوری که امروزه یکی از مهم‌ترین معیارهای علمی قابل اندازه‌گیری و استناد برای مراکز مختلف علمی یا صنعتی، میزان فعالیت پژوهشی می‌باشد. رشته‌های مهندسی به دلیل کارایی بالا و تأثیرات کلان در سطوح مختلف اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ ازاین‌رو، یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر قدرت کشورهای مختلف دنیا، پیشرفت در مسائل متنوع رشته‌های مهندسی بیان می‌شود. پیشرفت علوم مهندسی در دنیای امروز به عنوان یکی از شاخصه‌های قدرت شناخته می‌شود؛ به همین جهت، کشورهای توسعه‌یافته همیشه نگاهی خاص و ویژه به پیشرفت در زمینه علوم مهندسی داشته‌اند. این امر منجر به خودکفایی و استقلال کشورها شده که در نتیجه سبب توانایی ایستادگی در برابر استعمار و استثمار قدرت‌های بزرگ می‌شود.

با توجه به شرایط کنونی افغانستان و حضور ده‌ها هزار مهاجر هم‌وطن ما در کشورهای منطقه و جهان، با استفاده از تکنالوژی ارتباطات می‌توان به ساماندهی ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی همت گماشت. در این میان استفاده از پژوهشگران و محققان داخلی و خارجی جهت پرنمودن خلاء تحقیقاتی در کشور عزیزمان از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. هر چند در شرایط کنونی بخش قابل توجهی از نیروهای فکری و علمی جامعه و مردم ما در خارج از کشور زندگی می‌کنند، اما به‌منظور استفاده از دانش و مهارت اساتید و پژوهشگران مهاجر نیز می‌توان به گونه‌ای شایسته و سازنده برنامه‌ریزی نمود.

دانشگاه خاتم النبیین(ص) مفتخر است که به عنوان یک مرکز تحصیلی و تحقیقی معتبر و شناخته شده در سطح ملی، با تربیت نیروهای متخصص در رشته‌های مختلف سهمی در پیشرفت افغانستان عزیز به دوش می‌کشد. اهمیت تربیت نیروهای کارآمد و مفید که هر یک توانایی برطرف کردن نیازهای کشور و انجام پروژه‌های عملیاتی در سطح منطقه‌ای و ملی را داشته باشند، در روزهایی که رقابت علمی در دنیا شدت گرفته است بسیار احساس می‌شود. یکی از ابعاد مهمی که هر یک از نیروهای متخصص در رشته‌های مختلف از جمله رشته‌های مهندسی باید به آن بپردازند و از آن غافل نشوند، پژوهش و به‌روز بودن معلومات علمی می‌باشد.

تدوین و چاپ مقالات علمی استادان و محققان کشور در فصلنامه علمی-تحقیقی علوم فنی دانشگاه خاتم النبیین(ص)، در کنار انجام پروژه‌های تحقیقاتی معیاری گام مهمی در راستای ایجاد انگیزه برای نیروهای علمی خارج از کشور می‌باشد. نهادینه نمودن جایگاه بلند تحقیقات در حوزه علوم فنی و مهندسی اصلی‌ترین چشم‌انداز فصلنامه علوم فنی این دانشگاه می‌باشد. در همین راستا این فصلنامه مأموریت خود را ساماندهی ظرفیت‌های تحقیقاتی و علمی محققان و پژوهشگران هم‌وطن جهت پاسخگویی به نیازهای زمانه و کمک به انکشاف و توسعه ملی در افغانستان می‌داند. دانشگاه خاتم النبیین(ص) برای ترویج دانش علوم فنی و مهندسی و استفاده از نوآوری‌ها و ابتکارات علمی و عملی اساتید و محققان کشور، زمینه‌ی چاپ و نشر تازه‌ترین یافته‌های علمی و فنی ایشان را در این فصلنامه فراهم نموده است.

فصلنامه‌ی حاضر با تلاش و مشارکت محققان و پژوهشگران رشته‌های مختلف علوم فنی از داخل و خارج از کشور تهیه و جهت استفاده در اختیار اساتید، دانشجویان و سیاست‌گذاران عرصه‌های مختلف امور فنی قرار می‌گیرد. امید است این تلاش علمی به عنوان گام آغازین برای باز نمودن روزنه‌های مهم‌تر و گسترده‌تر به سوی تحقیقات علمی و گسترش روحیه و فرهنگ تحقیق و پژوهش در کشور عزیزمان مؤثر و راهگشا باشد. کوشش همکاران ما بر این است تا علاوه بر ایجاد انگیزه در اساتید و دانشجویان محترم کشور، مباحث ناظر به نیازهای جامعه و نظریه‌پردازی در راستای انکشاف اجتماعی، متناسب با شرایط محلی و منطقه‌ای افغانستان عزیز مورد توجه قرار گیرد تا شاهد پیشرفت علم و تکنالوژی و عبور از توسعه‌نیافتگی و عقب‌ماندگی علمی و صنعتی در کشور عزیزمان باشیم.

شماره جزئیات فصلنامه نوعیت فایل دانلود فایل عکس جلد
۱ سال اول، شماره اول، بهار ۱۴۰۲ PDF کلیک نمایید!

دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) | نماد تعهد و تخصص