د طبابت په ډګرکې د نویولاسته راو‌ړنو په محوریت لومړنۍ اورتوپیدی نړیوال سمینار

اولین سمینار بین‌المللی ارتوپیدی، با محوریت تازه‌ترین دستاوردها در عرصه‌ی طبابت

د طبابت په ډګرکې د نویولاسته راو‌ړنو په محوریت لومړنۍ اورتوپیدی نړیوال سمینار

The first international Orthopedics seminar on latest achievements in medicine

اولین سمینار بین‌المللی ارتوپیدی، با محوریت تازه‌ترین دستاوردها در عرصه طبابت، توسط شفاخانه کادری دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) با همکاری شرکت خدمات طبی دوستان نیک و با اشتراک تعداد زیادی از پیشگامان عرصه ارتوپیدی، اساتید دانشگاه‌ها و استادان این بخش مسوولان از شفاخانه ۴۰۰ بستر اردو،۳۰۰ بستر پولیس، ، مشاوریت صحت عامه، دانشجویان و علاقه‌مندان، در سالن کنفرانس‌های نمارسانه، برگزار گردید.

این سمینار که برای اولین بار در چنین سطی برگزار گردیده بود، دارای بخش‌های مختلفی، از جمله ارائه سخنرانی،‌ ارائه دست‌آوردهای جدید در عرصه ارتوپیدی،‌ معرفی تازه‌ترین روش‌های درمانی در این عرصه و ورکشاپ آموزشی بود.

در این سمنیار هم‌چنین از پیشگامان، فعالان، مخترعان و نوآوران این عرصه نیز تقدیر گردیده و از پروفیسور “موسی وردگ” از پیشگامان فقید کشور در عرصه ارتوپیدی نیز یادبود به عمل آمد.

اساتیدی که در ورکشاپ این سمینار اشتراک داشتند نیز گواهینامه (سرتیفیکت) دریافت کردند و مسوولان گفتند، از اهداف این سمینار، آوردن دانش نوین در عرصه‌ی علم ارتوپیدی در افغانستان بوده و این سمینار مقدمه‌ای برای همکاری‌های بیشتر در بخش ارتوپیدی خواهد بود و تصمیم است تا این همکاری‌ها ادامه داشته و تلاش است تا مجموعه‌ای در قالب انجمن یا مرکزی برای فعالیت‌های مشترک مجموعه‌ی خاتم‌النبیین(ص) و شرکت دوستان نیک ایجاد شود و حتی ممکن است این فعالیت‌ها در افغانستان بومی‌سازی گردد.

هم‌چنین مسوولان شرکت دوستان نیک نیز یادآور شدند که، این شرکت متعهد شده تا ترنینگ‌های (برنامه‌های آموزشی) مختلف و دوره‌ی سه ماهه تا شش ماه در افغانستان برگزار کند.

دکتر علی‌احمد مکارم ناصری، دبیر این سمینار نیز ضمن خوش‌آمدگویی، مختصری از دست‌آوردها و کارکردهای شفاخانه کادری دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) را به اختصار ارائه نمود.

وی ابراز داشت، دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) همان‌طور که در آموزش پیشرو و پیشگام بوده، در عرصه پژوهش و تحقیق نیز پیشگام بوده است.

او گفت؛ دستاوردها و افتخارات مجموعه‌ی طبی دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) به صورت اختصار از شروع تا کنون چنین است:

افتخار برگزاری اولین سمینار بررسی وضعیت صحی در ۱۳۹۱ و در ۱۳۹۲ دومین سمینار علمی تحقیقی وضعیت صحی با همکاری وزارت صحت‌ عامه و ارائه مقاله‌های مختلف که ۱۰ مقاله علمی و مجموعه آنان به چاپ رسیده است؛

سمینار علمی بررسی وضعیت صحی آناتومی با همکاری شفاخانه بروکلند؛

در سال ۱۳۹۴ برگزاری سمیناری در مورد تبرکلوز؛

در سال۱۳۹۵ برگزاری سمینار “کاهش تقاضا”ی صحت عامه، در مورد مواد مخدر؛

ایجاد مرکز تحقیقات و فن‌آوری، برای اولین بار و آزمایشگاه با امکانات آزمایشی بر روی موجودات زنده؛

در سال ۱۳۹۵ افتخار پذیرفته شدن بیشتر از ۵۰ درصد از محصلین در پروگروم تکمیل تخصص وزارت صحت عامه؛

و …

اما از دیگر بخش‌های مهم این سمینار، “معرفی پروگرام ساین (Sign)” به وسیله مخترع شهیر افغانستان،‌ دکتور اسماعیل وردک بود.

او اما ضمن معرفی این پروگرام گفت؛ برآورده شدن نیازهای ارتوپیدی، تمرکز فعالیت‌‌ها برای فقرا، آموزش جراحان کشورهای فقیر، و تهیه‌ی سامان آلات ارتووپیدی وسایل و تهیه‌ی دتابیس نام‌نویسی این بخش در شماری از مناطق، از اهداف این پروگرام است.

او اما یادآور شد که سالانه، بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر در نقاط مختلف دنیا مجروح می‌گردند که واقعات جنگی بخش بزرگی از این مشکل است.

او اما گفت، از خواسته‌های ما این است که تلاش کنیم که راه‌هایی پدید آیند که بدانیم چگونه خدماتی انجام شود بیماران زودتر خوب شده رخصت شوند.

دکتور اسماعیل وردک هم‌چنین یادآور شد که در با عملی شدن پروگرام ساین در هر نقطه، موجب می‌شود که مریضانی که از این پیش برای حل مشکل شان به خارج سفر می‌کردند، از آن پس در همان نقطه قابل درمان باشند.

دکتور وردک گفت، در هرات قندهار جوزجان و جلال آباد پروگرام ساین ایجاد شده و این پروگرام به دلیل مراکز متعدد و برنامه‌های خوب خود در افغانستان، در سطح جهانی مقام اول را گرفته و در این پروگرام صدها جراح و دکتور آموزش دیده‌اند.

آقای وردک، هم‌چنین از اختراع جدید خود به نام “آله طبی افغان نیز سخن گفت و توضیح داد که این اختراعی است که به شکل بسته می‌توان قابل تطبیق باشد و در شکستگی‌های آینک زانو به درد می‌خورد و در آرنج نیز قابل تطبیق است.

اما در این سمینار مسوولان شرکت دوستان نیک، از دستاوردها و فعالیت‌های خود در این شرکت سخن گفته و ابراز داشتند که مفاصل مصنوعی زانو و قطعات مصنوعی و ارائه خدمات تولید این قطعات در این شرکت جریان داشته و فرق این قطعات با نمونه‌های کشورهای دیگر خارجی، قیمت پایین کیفیت خوب، و حتی در برخی قسمت‌ها بالاتر از نمونه‌های خارجی می‌باشد.

این مسوولان هم‌چنین گفتند، این محصولات در بازار ایران خیلی موفق بوده است.

در این مورد ضمن توضحیات و ارائه محصول، ورکشاپی آموزشی به وسیله متخصصین این شرکت ارائه گردید.

دکتر علی کریمی، از متخصصان این شرکت، ضمن ارائه توضیحات در مورد این شرکت و محصولات و فعالیت‌های آن، ورکشاپ آموزشی ارائه کرد که به گفته شرکت کنندگان در این ورکشاپ بسیار مفید و هائز اهمیت فراوانی بوده است.

افزودن یک نظر

*Please complete all fields correctly

خبرهای مرتبط

دانشگاه خاتم النبیین (ص)