نزدهمین کانکور دانشگاه خاتم‌النبیین (ص) برگزار گردید!

هادی عزیزی
نزدهمین کانکور دانشگاه خاتم النبیین(ص) روز جمعه تاریخ 1400/1/27، با حضور داشت نماینده محترم اداره ملی امتحانات، ریاست، معاونین، اساتید، کارمندان و متقاضیان علم و دانایی در ساختمان مرکزی دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) برگزار گردید.
برنامه با گردانندگی روح الله صادقی و قرائت آیات چندی از کلام الله مجید توسط یکی از دواطلبان آغاز گردید و به تعقیب آن دکتر محمد وحید بینش رئیس دانشگاه ضمن خوش آمد گوئی هیئت محترم اداره ملی امتحانات و شرکت کنندگان در امتحان، از انتخاب آگاهانه متقاضیان و خانواده محترم شان که دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) را برای ادامه تحصیل انتخاب نمودند تشکری نمود.
آقای بینش دلائل اشتراک کنندگان را ترقی و پیش‌رفت کشور از طریق کسب دانش دانست و اضافه نمود که دانشمندان برای ترقی و پیش‌رفت کشورها چهار نوع سرمایه را نام برده اند:
اول سرمایه طبیعی؛ معادن، آب زمین؛
دوم سرمایه فیزیکی؛ داشتن صنعت، کارخانه‌ها و …؛
سوم سرمایه نیروی انسانی؛ علم و دانش که رو به تقویت و بهبود باشد نیروی انسانی متعهد و متخصص را در جامعه به بار می‌آورد. ایشان به یکی از گفته‌های سید جمال الدین اشاره نمود و گفت: “برای کشور، آزادی مهم است یا آکاهی”؟ یقیناً از طریق آگاهی به استقلال و آزادی خواهیم رسید؛
چهارم سرمایه اجتماعی؛ مسؤلیت پذیری انسان متعهد در قبال کشور، ملت و منابع.
دکتر بینش به دنبال صحبت هایش، از ایجاد دانشکده قابلگی در دانشگاه و بنیان گذاری پیوند کلیه در شفاخانه کادری خاتم النبیین برای اولین بار در افغانستان یاد نمود و حد اوسط پذیرش آقایان و خانم‌ها را در دانشگاه خاتم النبیین(ص) هم‌سان دانست.
آقای بینش در تداوم سخنانش به طالبان اعلام نمود، جنگ و خشونت راه حل نیست، پسران تان‌را به جای تفنگ قلم به دست شان بدهید و در های مکاتب و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی به روی شان باز است و از این طریق به صلح و امنیت دائمی خواهیم رسید.
سرانجام دکتر بینش به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و گذراندان موفقانه مرحله سوم اعتبار علمی اشاره نمود که این دانشگاه در جایگاه بلند علمی قرار گرفته، مقالات علمی را در سطح بین المللی چاپ و ارزیابی نموده است وحضور دانشجویان در دانشگاه را مبتنی بر نظم، اخلاق و اداب اسلامی دانست.
آقای دکتر علی احمد مکارم ناصری بختیاری معاون علمی تدریسی دانشگاه ضمن قبولی طاعات و عبادات از حضور ریاست، معاونین، نماینده اداره ملی امتحانات، اساتید، رؤسای دانشکده‌ها، آمرین بورد ماستری و دیپارتمنت‌ها، کارمندان اداری و متقاضیان کنکور را خیر مقدم عرض نمود و از انتخاب دواطلبان برای گذراندن دوره‌ی تحصیلی شان در مقاطع لیسانس و ماستری در #دانشگاه_خاتم_النبیین(ص) اظهار سپاس و قدردانی کرد.
دکتر مکارم اولین کنکور پسا اعتبار را به فال نیک گرفت و از یک دهه فعالیت دانشگاه با توجه به شعار «تعهد و تخصص» روی یکی از مهم‌ترین رسالت که همانا «تربیت و توانمند سازی دانشجویان» برای جامعه است تاکید نمود وارزیابی های که در این زمینه صورت گرفته است بیش از پنجاه در صد خروجی‌‌ها وارد کار شده ومصدر خدمت گذاری برای جامعه و کشور استند.
دکتر مکارم صحبت‌هایش را مورد اعتباردهی یا تضمین کیفیت که از سال 1390 در وزارت محترم تحصیلات عالی ایجاد شد ادامه داد، همانطوری که از نام آن پیداست تضمین کیفیت نهادینه یا تطبیق یک سری از معیار ها است که دانشگاه خاتم‌النبیین فعالیت اش را با توجه به معیارهای تضمین کیفیت انجام داده و روی دو موضوع «فرایند و برایند» توضیحات لازم را ارائه نمود:
فرایند: سه مرحله دارد که دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) مؤفقانه هر سه مرحله را پشت سر گذارنده و رسماً سند اعتبار علمی را از جانب ریاست محترم اعتباردهی و تضمین کیفیت وزارت تحصیلات عالی دریافت نموده است.
برایند: پس از کسب اعتبار علمی فرصت های برای نهاد به وجود می آید که می توانند ایجاد شعبات، توسعه رشته ها و انکشاف برنامه‌های علمی را راه اندازی کنند و به معتبر شدن سند فراغت دانشگاه اشاره نمود که هیچ تفاوتی بین سند این نهاد و دانشگاه های دولتی وجود ندارد و با دست داشتن سند دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) متقاضیان کار در نهادهای خصوصی و دولتی جذب خواهد شد. در اخیر ضمن حفظ اعتبار دانشگاه از کمیته‌ی برگزاری امتحان کنکور، ناظران، نیروهای خدماتی و نیروهای امنیتی تشکری ویژه نمود و برای شرکت کنندگان در امتحان آروزی موفقیت و سخنانش را با دورد بر روح مؤسس و بنیان گذار دانشگاه مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی محسنی‌(ره) خاتمه داد.
پوهندوی عبدالرحمن عثمانی نماینده اداره ملی امتحانات سخنانش را با سلام و صبح بخیری خدمت همه آغاز کرد و به تایید صحبت های ریاست و معاونت محترم علمی تدریسی دانشگاه، چند نکته را در باره‌ی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی بیان کرد: با توجه به آمار زیادی فارغین از مکاتب و جذب کمتر در دانشگاه‌های دولتی که امکانات آن نیز محدود می باشد، طرزالعمل که در مورد فعالیت پوهنتون های خصوصی ساخته شده است امروزه بیشترین و بهترین دست آوردها را در عرصه‌ی تحصیلات عالی درکنار پوهنتون های دولتی، پوهنتون های خصوصی دارند و هیچ تفاوت بین سند پوهنتون های دولتی و خصوصی نیست، در ابتدا تمام دواطالبان تحصیلات عالی ثبت دیتابیس اداره ملی امتحانات و بعد از سپری نمودن دروس شان به صورت مؤفقانه یک نوع دیپلوم را از وزارت تحصیلات عالی دریافت خواهند کرد.
آقای عثمانی در پایان سخنانش از ایجاد ریاست تضمین کیفیت در سال 2009 در وزارت تحصیلات عالی یاد آوری نمود و گفت، این ریاست دارای کمیته‌های تحقیق و نظم و دسپلین می باشد و یکی از اهداف مهم پروسه تضمین کیفیت محصل محوری و تحقیق است، روند اعتباردهی ریاست تضمین کیفیت، پوهنتون های دولتی و خصوصی را در سه مرحله ارزیابی می‌کند که خوشبختانه پوهنتون خاتم النبیین(ص) از جمله پوهنتون‌هایی است که هرسه مرحله ارزیابی تضمین کیفیت را مؤفقانه سپری و سند اعتبار علمی را دریافت نموده است و صحبت هایش را با آروزی کامیابی داوطلبین به اتمام رساند.
در اخیر روح الله صادقی آمر برنامه ریزی و کمیته امتحانات دانشگاه ضمن خوش آمدید حضران مجلس در برنامه، توضیحات لازم را در مورد امتحان داد و آروزی موفقیت به دواطلبان کنکور بهاری 1400 نمود.
افزودن یک نظر

*Please complete all fields correctly

خبرهای مرتبط


دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) | نماد تعهد و تخصص