جلسه توجیهی برای دانشجویان جدیدالشمول ماستری برگزار شد

گزارش نویس: هادی عزیزی دانشجوی ماستری روابط بین الملل دانشگاه خاتم النبیین(ص)

جلسه توجیهی برای دانشجویان جدیدالشمول ماستری یکشنبه مورخ ۱۳۹۹/۶/۲۳، در سالن اجتماعات حضرت آیت‌الله العظمی محسنی(ره) با حضور داشت ریاست محترم، معاونین، آمریت بورد ماستری، اساتید و دانشجویان دانشگاه خاتم‌النبیین (ص) برگزار شد.

ابتدا جلسه با آیات روح بخش کلام‌الله مجید توسط سید حکمت الله فرهمند یکی از دانشجویان ماستری آغازگردید و به تعقیب آن آقای دکتر محمد وحید بینش ریاست محترم دانشگاه قبل از محور صحبت‌هایش در باره جلسه‌ی توجیهی، از اساتید و دانشجویان که نکات صحی را مراعات نموده و ماسک پوشیده اند تشکری نمود و افزود که کرونا را جدی گرفته و به حیات خویش اهمیت دهید.

آقای بینش ضمن خیر مقدم گویی دانشجویان، از انتخاب شان در دانشگاه خاتم النبیین برای ادامه تحصیل و سرنوشت شان تشکری واظهار امید واری نمود که دانشجویان پس از فراغت موفقانه، خدمت گزار صادق و خوب به جامعه باشند. ایشان صحبت هایش را با سوال “رسالت دانشگاه و دانشجو چیست؟” آغاز و بیان نمود که در مورد «رسالت دانشگاه» دیدگاه های مختلف وجود دارد اما می توان این واژه را از سه منظر تحلیل نمود:

کارکرد گرایان: هدف اصلی دانشگاه را خدمت به جامعه، تولید علم و تقدیم افراد  متخصص و خادم تشکیل به جامعه می دانند.  دانشگاه خاتم النبیین با شعار تعهد و تخصص افتخار دارد که در طی بیشتر از یک دهه فعالیت علمی خوب، دانشجویان خدوم را تقدیم جامعه نمود ه است.

ساختارگرایان: هدف دانشگاه اصلاح ساختارهای اجتماعی، جامعه طبقاتی، نابرابری و فرصت ها است. وظیفه دانشگاه بعد از ایجاد برابری در ساختار معیین؛ تولید علم، برابری و فرصت رساندن انسان ها به مدارج بلند علمی است، که از این طریق به  قشر تحصیل کرده و آکادمیک هویت می سازد، هویت آکادمیک متفاوت تر اقشار دیگر است. برای شگل گرفتن هویت آکادمیک دانشگاه باید سه وظیفه اساسی را انجام دهد:

اول تعلیم و تربیت، دانشگاه که تعلیم را به تربیت برتری دهد  و تربیت را جدی نگیرد نمی توان به آن دانشگاه معیاری خطاب کرد. تربیت سالم تحقق بخش؛ عدالت، آزادی و انصاف است.

دوم پژوهش و تحقیق؛ دانشگاه خاتم النبیین یکی از دانشگاه های است که برای اولین بار در افغانستان مرکز تحقیقات را فعال نموده است و طی چندین سال فعالیت ده ها مقالات علمی را در سطح بین المللی و ISI به نشر رسانده است.

سوم: پاسداری از سنن علمی و فرهنگی؛ این پاسداری جامعه را به سوی هویت و هدایت گری سوق می دهد که این یکی از مسؤلیت های اساسی دانشگاه است.

نهادگرایان: دانشگاه خاتم النبیین یکی از نهادهای معتبر علمی است که چند سال قبل در مرحله اعتباردهی تضمین کیفیت وزارت محترم تحصیلات عالی  در جایگاه دوم قرار گرفت و این نهاد کوشش دارد با توجه به حفظ جایگاه علمی در جامعه زمینه رشد و ارتقای بیشتر را نیز فراهم سازد.

دکتر بینش در ادامه صحبت هایش سه وظیفه دانشجو را نیز توضیح داد:

اول: درس خواندن و پرسش‌گری، مسئله اساسی درس خواندن سوال کردن و داشتن روحیه پرسش‌گری است. لذا دانشجو باید قدرت سوال کردن را داشته باشد و اساتید دانشگاه هم هیچ گاه از سوال دانشجویان ناراحت نخواهد شد و انگیزه پرسش‌گری را برای شان بیشتر حلق خواهد کرد و دانشجو را از حس سوال کردن محروم کرده نمی تواند. پرسش‌گری را میتوانیم از تفکر و تحقق بدست بیاوریم و ذهن دانشجو باید فعال باشد که این کار نیاز به مطالعه دارد. دانشمندان در این مورد فرموده اند “کسانی میتوانند موفق باشند که مطالعه برای شان میل و عشق باشد نه سرگرمی”.

Milosbet Güncel Giriş

دوم: آرمان گرا، دانشجویان باید حقیقت خواه، عدالت خواه و اصول گرا باشند.

سوم: نقد پذیری، دانشگاه در قبال نقدهای دانشجویان در زمینه های درس، مکان، امکانات و سایر موارد نقد پذیر بوده و دانشجویان هم در برابر دانشگاه نیز نقد پذیر باشند و این خود یک نوع تعامل برای رشد و بالندگی می باشد. سرانجام آقای بینش از برگزارکنندگان جلسه توجیهی ابراز تشکر و قدر دانی نمود و برای دانشجویان موفقیت وسلامتی استدعا نمود.

سپس آقای دکتر مکارم ناصری بختیاری معاون علمی تدریسی ضمن خوش آمد گویی برای دانشجویان ماستری به ایراد سخن پرداخت، “دانشگاه خاتم النبیین (ص) در سال 1387، توسط آکادمیسین کشور حضرت آیت الله العظمی محسنی (ره) تاسیس شد، ساختار، شعبات، دانشکده ها، بورد ماستری، دیپارتمنت ها و آمریت های تضمین کیفیت، امور محصلان، امور ساتید، برنامه ریزی و امتحانات را توضیح داد و بیان نمود که برنامه ماستری این دانشگاه در رشته های روابط بین الملل، حقوق بین الملل و حقوق جزا و جرم‌شناسی در سال 1392 برای اولین بار در تحصیلات عالی خصوصی شروع به فعالیت نمود که طی چندین دوره فراغت، دانشجویان متخصص و متعهد را تقدیم جامعه نموده است. این دانشگاه در جایگاه معتبرعلمی قرار دارد که اساتید مجرب و ورزیده آن در راستای تعلیم و تربیت دانشجویان از هیچ گونه سعی و تلاش دریغ نه ورزیدند، همچنان از اساتید این دانشگاه بیشتر از ده ها جلد کتاب و چندین مقالات علمی در سطح ملی و بین المللی به نشر رسیده است. جناب بختیاری افزود، این دانشگاه ویژگی های خود را نیز دارد که برای اولین بار در افغانستان در میان دانشگاه های خصوصی کشور با راه اندازی شفاخانه کادری خاتم النبیین، پیوند کلیه و مرکز تحقیقات را موفقانه ایجاد نموده و در حال حاضر فعالیت های مثمر آن ادامه دارد و همچنان معلومات لازم را بر اساس مقرره برنامه های فوق لیسانس مصوب شده سال 1397، در باره‌ی طول تحصیل ماستری که دو الی چهار سال را در بر می گیرد، دروس اساسی و اختصاصی و مونوگراف را توضیح داد و در اخیر ایشان دو نکته را به عنوان خط قرمز  بیان نمود:

اول: هیچ دانشجو نمی تواند بحث های مذهبی، سمتی، نژادی را دامن بزند. لذا دانشگاه خاتم النبیین دانشگاه افغانستان شمول است.

دوم: با توجه به نام این دانشگاه، حفظ شئونات و رعایت اسلامی که از نام آن پیداست مراعت نموده و شاهد بد اخلاقی و بد رفتاری دانشجویان عزیز در این زمینه نباشیم و حرمت های اسلامی را پاس بداریم. روی این ملحوظ دانشگاه خاتم النبیین اهمیت خاص به رفتار و برخورد دانشجویان دارد. آقای بختیاری ضمن آروزی موفقیت برای دانشجویان علاوه نمود که کرونا را جدی گرفته و به حیات تان اهمیت بخشید سخنانش را خاتمه داد.

به تعقیب آن آقای دکتر محمد زکی کریمی نماینده بورد ماستری و اساتید دانشگاه ضمن خوش آمدید برای دانشجویان چنین فرمود: عمر تان‌را با نیکی در دانشگاه خاتم النبیین گره بزنید. آقای کریمی با فرستادن دورد به روح ملکوتی بنیان گذار دانشگاه خاتم النبیین حضرت آیت الله العظمی محسنی (ره) بیان داشت که مرحوم معلم افغانستان به ما آموزش داده بود که بدون تعصب در خدمت فرزندان وطن باشید. دکتر کریمی روی موضوعات که استاد و دانشجو در کلاس با آن سر و کار دارد به طور خلاصه بیان نمود و در اخیر خواستار موفقیت دانشجویان به درس های شان شد.

به دنبال آن روح الله صادقی آمر برنامه ریزی و کمیته امتحانات، توضحیات لازم را در باره لوایح و مقررات آموزشی داد و همچنان مصظفی نوری آمر محصلان نیز معلومات لازم را در مورد استفاده سیستم سیب دانشگاه (MIS& LMS) داد و افزود که با استفاده از سیستم می توان به طور آسان گزینه های که قابلیت را دارند در اسرع وقت انجام داد.

آقای علی‌شاه حسنی معاون اداری مالی دانشگاه ضمن خیر مقدم گویی دانشجویان لوایح فیس تحصیلی و انضباطی دانشگاه را به طور فشرده بیان نمود و علاوه نمود که در مورد پرداخت های دانشجویان در سیستم سیب دانشگاه سهولت را ایجاد نموده ایم که از طریق ارسال پیام به بخش محاسبه می توانید انوایس یا همان برگه پرداختی خویش را در یکی از شعبات بانک اسلامی تحویل نماید. آقای حسنی در مورد لایحه انضباطی دانشگاه نیز اشاره نمود و بیان داشت که دانشجویان نظم و دسپلین را در دانشگاه مراعات نموده و تقابل احترام با یکدیگر، اساتید و کارمندان داشته باشند. آقای حسنی در پایان صحبت هایش فرمود: بر این اساس کمیته انضباطی نیز در دانشگاه وجود دارد که در مورد عدم رعایت دانشجویان از اصول و مقررات دانشگاه به کمیته متذکره شده و کمیته در حضور داشت اشخاص مرتکب تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد نمود.

Milosbet Giriş

در اخیر، جلسه از آقایان هریک محمد امین میرزایی اول نمره، محمد خالد ظفر دوم نمره و جلیل آل محمد سوم نمره کانکور بهاری 1399 مقطع ماستری توسط ریاست، معاونین و آمریت بورد ماستری دانشگاه  تقدیر به عمل آمد و برای شان از تخفیفات که  در نظر گرفته شده بود نیز یاد آور شد.

Milosbet

افزودن یک نظر

*Please complete all fields correctly

خبرهای مرتبط


دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) | نماد تعهد و تخصص