امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه کابل

تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) و دانشگاه کابل به‌منظور توسعه ارتباطات علمی، آموزشی و پژوهشی بین دو نهاد علمی و نیز فراهم‌آوری زمینه بهره‌مندی متقابل از ظرفیت‌ها و منابع انسانی در تاریخ ۱۳۹۸/۰۸/۱۹ به امضا رسید.

این نشست در دفتر ریاست دانشگاه کابل با حضور دکتر محمدوحید بینش رییس دانشگاه خاتم‌النبیین(ص)، پوهندوی حمیدالله فاروقی رییس دانشگاه کابل و مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور تحصیلات عالی، معاون علمی-تدریسی، معاون اداری مالی، معاون پژوهش و فن‌آوری و رییس دانشکده تکنالوژی طبی دانشگاه خاتم‌النبیین(ص)، معاون امور محصلان، رییس و اساتید دانشکده فارمسی دانشگاه کابل و پوهاند حاجی محمد نعیمی رییس تضمین کیفیت و اعتباردهی وزارت تحصیلات عالی ج.ا.ا برگزار گردید.

دکتر بینش ضمن معرفی هیأت همراه، آمادگی دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) را برای گسترش همکاری و فعالیت‌های مشترک علمی، آموزشی و تحقیقی اعلام داشت. دکتر بینش افزود: با توجه به سابقه دانشگاه کابل، این دانشگاه به‌عنوان دانشگاه مادر از اهمیت ویژه برخوردار است و دانشگاه خاتم‌‌النبیین(ص) نیز با داشتن حدود ۵۰۰۰ دانشجو از ظرفیت خوبی برای توسعه همکاری‌های علمی برخوردار می‌باشد. به گفته دکتر بینش، ریشه‌های جنگ و ناامنی از افغانستان را با گسترش علم و دانش و توسعه همکاری‌های علمی می‌توان نابود ساخت.

پوهندوی حمیدالله فاروقی رییس پوهنتون کابل با بیان اینکه دانشگاه کابل به‌عنوان افغانستان کوچک، خانه مشترک همه شهروندان این کشور است، افزود: با مطالعه تاریخچه دانشگاه کابل درمی‌یابیم که افراد بزرگ و نام‌داری در این دانشگاه تحصیل نموده‌اند. به گفته پوهندوی فاروقی ۲۱ دانشکده دانشگاه کابل فرصت و امکانات خوبی را برای گسترش همکاری‌های علمی فراهم می‌سازد و دانشگاه‌های خصوصی نیز با توجه به مزیت‌های رقابتی که دارند، زمینه تربیت نیروهای انسانی را مهیا ساخته و در پُر نمودن خلاهای ناشی از چهل سال جنگ و ناامنی در کشور کمک می‌نمایند.

دکتر علی‌احمد مکارم بختیاری معاون علمی-تدریسی دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) ضمن برشمردن رشته‌های تحصیلی و شعبات این دانشگاه، ایجاد پیوند کلیه برای اولین‌بار در افغانستان را از دستاوردهای دانشگاه و شفاخانه کادری خاتم‌النبین(ص) عنوان نموده و از تحقیقات انجام شده روی گیاهان دارویی افغانستان توسط اساتید دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) یادآور گردید.

دکتر سیدیوسف موسوی معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) امضای تفاهم‌نامه همکاری را آغاز خوبی برای گسترش و توسعه همکاری مشترک دو نهاد دانست و اظهار داشت: دانشگاه‌های خصوصی نمی‌توانند تافته جدابافته باشند، بلکه دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خصوصی باید به‌عنوان مکمل همدیگر عمل نمایند. به گفته دکتر موسوی نیازمندی‌های افغانستان ایجاب می‌کند که این کشور در بخش تحقیقات سرمایه‌گذاری نماید. دکتر موسوی گفت: جهت استفاده از امکانات دانشگاه‌های دولتی لازم است توجه دانشگاه‌های خصوصی به سمت دانشگاه‌های مرکز به‌خصوص دانشگاه کابل سوق داده شود و امکانات دانشگاه‌های خصوصی نیز در این راستا می‌تواند مفید واقع گردد.

پوهاند نعیمی رییس تضمین کیفیت و اعتباردهی وزارت تحصیلات عالی کشور نیز بر استفاده مشترک از امکانات دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تاکید نمود و تدوین مجدد و تطبیق معیارهای تضمین کیفیت را منوط به همکاری مشترک اساتید دانشگاه‌های دولتی و خصوصی دانست.

بخش پایانی این دیدار، امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) و دانشگاه کابل بود که به نمایندگی از دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) جناب آقای دکتر محمدوحید بینش رییس این دانشگاه و به نمایندگی از دانشگاه کابل جناب آقای پوهندوی آقامحمد ژکفر رییس دانشکده فارمسی این دانشگاه تفاهم‌نامه مذکور را امضا نمودند.

گزارش نویس: محمدرضا سیرت

افزودن یک نظر

*Please complete all fields correctly

خبرهای مرتبط


دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) | نماد تعهد و تخصص